SMART mål för träning och bilkörning

Jag läste ett inlägg med rubriken Smarta mål för 2016 och företaget på Clara Lidströms blogg Underbara Clara. I inlägget skriver Clara om hur hon använder tekniken SMART för att sätta upp genomförbara mål. Namnet på tekniken är en förkortning av orden Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet. Tanken är att genom att sätta upp ett mål som uppfyller alla dessa kategorier ska det vara lättare att faktiskt ta tag i det man vill få gjort.

Jag har precis börjat träna på gym igen efter ett uppehåll. Igår var jag på en introduktion på World Class med en PT som hjälpte mig att identifiera vilka områden jag behöver jobba mest med. I mitt fall är det i första hand styrka i bål och armar som jag behöver träna upp. Nu håller jag på att sätta upp SMARTa mål för min träning i vår.

I dagsläget kan jag inte göra en enda riktig armhävning. Ett av mina mål är att kunna göra 5 st armhävningar om en månad (den 13 februari) och 10 st armhävningar om två månader (den 13 mars).

På samma sätt tänker jag att jag ska sätta upp mål för att minska min klimatpåverkan. Eftersom transport var min värsta kategori förra året börjar jag med den. Mitt mål är att minska min bilkörning till 1200 mil år 2016. För att nå det målet tänker jag göra en avstämning varje månad och se hur många mil jag kört. För att vara på banan får det inte överstiga 100 mil per månad. Sedan ska jag göra en slutavstämning vid nästa årsskifte och se hur det gick.

Har ni testat SMART-metoden? Vilka mål hade ni och hur gick det?klimatmål bil

Kommentera